Κεντρική σελίδα Επάνω Ολυμπιακοί αγώνες Διατροφή Νηστεία ορθοδόξων Εκκλησία του χωριού Παλιά σπίτια Αγριόχορτα Φαρμακευτικά φυτά Φυτοφάρμακα Εθελοντισμός Απορρίμματα


 

"ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ"

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης    -   3ο Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης

Υπεύθυνοι δάσκαλοι: Μαυρομάτη Δήμητρα-Παπαχρήστου Στέριος

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

  Για χιλιάδες χρόνια ο άνθρωπος έζησε σε αρμονία με τη φύση και το φυσικό του περιβάλλον, το οποίο του πρόσφερε όσα χρειαζόταν για να ζήσει, τροφή, ξύλα, ρούχα κ.ά.  Αυτό το περιβάλλον βέβαια ποτέ δεν είχε και ποτέ δε θα έχει από μόνο του  σκουπίδια. Όλα όσα υπάρχουν σ’ αυτό μετά από κάποιο χρόνο ζωής και μερικές διεργασίες γίνονται χρήσιμα υλικά που χρησιμοποιούνται και πάλι.

   Μέχρι πριν λίγα χρόνια οι ανθρώπινες κοινωνίες λειτουργούσαν με τον ίδιο τρόπο. Τα αποφάγια δεν ήταν σκουπίδια, αλλά τροφή για τα ζώα. Τα παλιά ρούχα επισκευαζόταν σε νέα και όταν πια είχαν φθαρεί πολύ γινόντουσαν κιλίμια. Όλα τα αγαθά ήταν κατασκευασμένα από φυσικά υλικά και μπορούσαν εύκολα να επανενταχθούν στη φύση μετά από το τέλος της χρήσιμης ζωής τους.

   Με τη συγκέντρωση όμως του πληθυσμού στις μεγάλες πόλεις και την τεχνολογική ανάπτυξη δημιουργήθηκαν χιλιάδες νέα προϊόντα και έγινε δυνατή η μαζική παραγωγή τους. Η αλλαγή έγινε πιο μεγάλη τα τελευταία χρόνια στις ανεπτυγμένες χώρες. Το αποτέλεσμα είναι η διαρκώς αυξανόμενη ποσότητα των απορριμμάτων, η υπέρμετρη χρήση φυσικών πηγών και η ρύπανση.

Σήμερα υπάρχουν αρκετοί τρόποι διάθεσης των απορριμμάτων. Οι περισσότεροι όμως δε λύνουν το πρόβλημα.

    Στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, διαλέξαμε το θέμα “Διαχείριση απορριμμάτων – Ανακύκλωση “ με σκοπό να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές, οι αυριανοί πολίτες του τόπου. Να ανακαλύψουν τι κρύβεται πίσω από τα συγκεκριμένα περιβαλλοντικά προβλήματα της διαχείρισης των απορριμμάτων καθώς και τις βαθύτερες αιτίες που συμβάλουν στη διαιώνισή τους και δε βοηθούν στη λύση τους.

   Και όχι μόνο. Να μάθουν για την ανακύκλωση και πώς βοηθάει το περιβάλλον και γενικά τη ζωή μας. Μαζί να προσπαθήσουν να βρουν ποιες λύσεις είναι  οι καλύτερες και μέσα από την ομαδική δουλειά, την επαφή με την τοπική κοινωνία, τις επισκέψεις να γίνουν ευαισθητοποιημένοι πολίτες.

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ

1. Το μεγάλο και σημαντικό πρόβλημα των σκουπιδιών που υπάρχει και μας απειλεί όλους

2. Η καθημερινή  επαφή των μαθητών με τα σκουπίδια  

3. Η ευαισθητοποίηση των μαθητών στο θέμα αυτό

4. Η ανάγκη για εξεύρεση λύσεων

ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1. Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων

2. Να γνωρίσουν τις υπάρχουσες μεθόδους διαχείρισής τους

3. Να μάθουν την ανακύκλωση και να αντιληφθούν τη χρησιμότητά της

4. Να κατανοήσουν την ανάγκη συμμετοχής όλων στην προσπάθεια διατήρησης και προστασίας του περιβάλλοντος

5. Να δουλέψουν ομαδικά, με συλλογικότητα και συνεργασία

6. Να συνεργαστούν με κατοίκους, υπηρεσίες, επιστήμονες, κ.ά.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

1. Δήμος Κατερίνης

2. Υπεύθυνο ΠΕ ν. Πιερίας

3. ΚΠΕ Κορδελιού

4. Ειδικούς επιστήμονες

5. Κατοίκους

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Επιτυχία των στόχων και επιμέρους σκοπών του προγράμματος

Η συνεργασία-συλλογικότητα των μαθητών

ΠΡΩΤΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Στο μάθημα της Φυσικής μάθαμε για το μεγάλο πρόβλημα της ρύπανσης που μας απειλεί όλους. Μάθαμε ότι εκτός από τα καυσαέρια και τα απόβλητα, πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται και από τα απορρίμματα, τα δικά μας σκουπίδια.

Αυτό το νιώσαμε καλύτερα όταν απεργούσαν για 3 ημέρες οι υπάλληλοι καθαριότητας του Δήμου και καταλάβαμε πράγματι πόσο μεγάλη απειλή είναι τα σκουπίδια για την υγεία μας και το περιβάλλον.

   Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε περισσότερο με το θέμα αυτό, αλλά όχι μόνο. Να ψάξουμε λύσεις και να μάθουμε για την ανακύκλωση.

   Πήγαμε στην Αίθουσα για να δούμε σε βίντεο την κασέτα που πήραμε από τον Υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

κ. Γιάννη Οργανόπουλο και μάθαμε αρκετά πράγματα για τα απορρίμματα και την ανακύκλωση.

   Μετά πήγαμε στην Αίθουσα Υπολογιστών όπου μπήκαμε σε διευθύνσεις στο ΙΝΤΕRNET που ασχολούνται με το θέμα αυτό.

   Πήραμε από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας βιβλία που ασχολούνται με το θέμα αυτό και βρήκαμε τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε.

   Χωριστήκαμε σε ομάδες και αποφασίσαμε να δουλέψουμε ομαδικά στο σχολείο, αλλά και στα σπίτια μας όταν χρειάζεται για να γνωρίσουμε καλύτερα το θέμα του προγράμματός μας

   Έτσι πήραμε μια πρώτη γεύση από το θέμα.

Οι μαθητές

ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ

Παλιότερα η έννοια «σκουπίδια» ήταν σχεδόν άγνωστη.

Οι συσκευασίες των προϊόντων ήταν τότε πιο απλές από τις σημερινές, ενώ τα πλαστικά ήταν σχεδόν άγνωστα.

Οι γυάλινες και πήλινες συσκευασίες ήταν οι περισσότερο συνηθισμένες, ενώ η χρησιμοποίηση υφασμάτινων τσαντών, διχτύων ή καλαθιών για τη μεταφορά των προϊόντων ήταν κοινή πρακτική για όλα τα νοικοκυριά.

Παλιότερα δεν υπήρχε η καταναλωτική μανία που υπάρχει σήμερα, ενώ πολλά αντικείμενα επιδιορθώνονταν ή μετατρέπονταν σε κάτι άλλο πριν καταλήξουν στα άχρηστα : τα ρούχα θα επιδιορθώνονταν ή θα μετατρέπονταν, οι συσκευές δεν πετιόνταν με την ίδια ευκολία που πετιούνται σήμερα κ.α.

Αυτό βέβαια  είναι κάτι που σε ένα βαθμό συμβαίνει ακόμα και σήμερα σε αγροτικές περιοχές. Aντίθετα το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο στις αστικές περιοχές, στις μεγάλες πόλεις δηλαδή, όπου τα τελευταία χρόνια συγκεντρώθηκε το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, το οποίο πριν ζούσε σε ημιαστικές ή αγροτικές περιοχές.

ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΑ

Με τον όρο απορρίμματα εννοούμε όλα τα λογής σκουπίδια που πετιούνται καθημερινά από εμάς τους ίδιους, αλλά και από άλλες πηγές, υπηρεσίες, εργοστάσια κ.ά.

Το μεγαλύτερο μέρος των σκουπιδιών αποτελείται από υπολείμματα τροφών, συσκευασίες χάρτινες και πλαστικές, προϊόντα μιας χρήσεως (χαρτοπετσέτες, χαρτί κουζίνας, αλουμινόχαρτο), εφημερίδες, περιοδικά.

Τα σκουπίδια περιέχουν και επικίνδυνα για το περιβάλλον υλικά (μπαταρίες, χρώματα, φάρμακα κλπ), και μερικές φορές και ογκώδη υλικά.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΔΗΜΟ-ΑΜΑΞΟΣΤΑΣΙΟ

Τον Μάρτιο  επισκεφθήκαμε το Δήμο Κατερίνης και συζητήσαμε για τα θέματα που αφορούν την καθαριότητα της πόλης με τον Αντιδήμαρχο κ. Παναγιώτη Δήμου και τον υπεύθυνο υπάλληλο καθαριότητας  του Δήμου κ. Χατζεϊπίδη.

Ενημερωθήκαμε  και συζητήσαμε  για τις προσπάθειες που καταβάλλει ο Δήμος στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Μάθαμε όμως ότι όσες προσπάθειες και να καταβάλλει ο δήμος, δεν υπάρχει καλό αποτέλεσμα αν δεν έχει τη συνεργασία όλων μας. Αν δεν είμαστε εμείς πιο καθαροί δεν πρόκειται η πόλη μας να είναι καθαρή.

Επίσης επισκεφθήκαμε το αμαξοστάσιο του Δήμου και είδαμε τους χώρους εργασίας των υπαλλήλων και τους χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων του Δήμου.

 

Η διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των σύγχρονων κοινωνιών. Οι κύριοι παράγοντες που συνέβαλαν  είναι η τεράστια αύξηση των υλικών συσκευασίας, η χρήση νέων ουσιών στα υλικά συσκευασίας και η μεγάλη συγκέντρωση πληθυσμού στα αστικά κέντρα.

 Οι τρόποι διαχείρισης- διάθεσης των απορριμμάτων που εφαρμόζονται είναι:

ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΣΚΟΥΠΙΔΟΤΟΠΟΙ

Ο τρόπος αυτός όμως έχει πολλές αρνητικές συνέπειες γιατί ρυπαίνονται τεράστιες περιοχές,   απειλείται η χλωρίδα και η πανίδα πολλών περιοχών, κινδυνεύει η δημόσια υγεία και υποβαθμίζεται αισθητικά το τοπίο.

ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ

Κι αυτός ο τρόπος έχει πολλά αρνητικά. Όταν τα σκουπίδια βρέχονται τα υλικά της χωματερής αντιδρούν μεταξύ τους δημιουργώντας τοξικά υγρά τα οποία περνούν στο υπέδαφος και ρυπαίνουν τα υπόγεια νερά. Επίσης  ελευθερώνεται αέριο,  που περιέχει τις επικίνδυνες ουσίες μεθάνιο και διοξείδιο του άνθρακα, ενώ  παράγονται και χημικές ουσίες  που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Ακόμα και όταν μια χωματερή κλείσει, οι ουσίες που περιέχει παραμένουν  για πολύ καιρό και αποτελούν απειλή για το περιβάλλον για χρόνια.

 

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΠΕΛΕΚΑ

Για να τα δούμε αυτά από κοντά πήγαμε στον “Πέλεκα”. ένα ποτάμι στην άκρη της πόλης. Εκεί όμως απογοητευθήκαμε εντελώς. Ένα ποτάμι που θα μπορούσε να είναι χώρος πράσινου έγινε τόπος μόλυνσης και βρωμιάς. Ένα μέρος που θα μπορούσε να είναι ανάσα για την πόλη μας μετατράπηκε σε σκουπιδότοπο. Κι όλα αυτά παρ’ όλες τις απαγορεύσεις που υπάρχουν.

Ο καθένας από μας που πηγαίνει και πετά σκουπίδια στον Πέλεκα είναι υπεύθυνος γι’ αυτήν την κατάσταση. Αλλά και όλοι οι άλλοι που δεν πετάμε σκουπίδια, αλλά δεν κάνουμε και κάτι για να αλλάξει αυτή η κατάσταση είμαστε συνυπεύθυνοι.

ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΤΑΦΗ

Είναι η καλύτερη  μέθοδος που μπορεί να  εφαρμοστεί. Πρώτα  στεγανοποιείται ο πυθμένας και τα τοιχώματα της περιοχής με αδιάβροχα υλικά. Μπαίνουν ειδικοί σωλήνες για να απομακρύνεται το βιοαέριο που παράγεται το οποίο είτε καίγεται είτε χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας. Τα απορρίμματα καλύπτονται με χώμα καθημερινά.  Στο τέλος σε κάθε περιοχή που φτάνει σε κορεσμό γίνονται έργα αποκατάστασης, όπως δενδροφύτευση,. Ένα σημαντικό πρόβλημα αυτής της μεθόδου είναι η δυσκολία εξεύρεσης νέων χώρων μια και οι χώροι ταφής γεμίζουν πολύ γρήγορα.

ΚΑΥΣΗ - ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗ

Η μέθοδος αυτυή εφαρμόζεται κυρίως σε χώρες με μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού.     

Τα πλεονεκτήματα της καύσης  είναι η μείωση του όγκου και του βάρους των απορριμμάτων και επίσης η δυνατότητα παραγωγής ενέργειας (ηλεκτρική ενέργεια, ζεστό νερό, ατμός). Η μέθοδος όμως έχει και μειονεκτήματα, όπως είναι τα αέρια που παράγονται κατά την καύση.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΧΥΤΑ

Στην περιοχή μας υπάρχει ΧΥΤΑ  του Δήμου Κατερίνης στον Τρίλοφο, τον οποίο και επισκεφθήκαμε για να γνωρίσουμε τη λειτουργία του και δούμε από κοντά τα οφέλη. Εκεί οι υπάλληλοι μας υποδέχθηκαν πολύ ζεστά και μας βοήθησαν να καταλάβουμε τη λειτουργία και τη χρησιμότητά του.

Στην αρχή  μας ενημέρωσαν για τη λειτουργία του, αλλά και τη μεγάλη του σπουδαιότητα και προσφορά. Μετά πήγαμε στο χώρο ταφής και είδαμε από κοντά την επεξεργασία αλλά και τα αποτελέσματα της λειτουργίας του. Το έδαφος δε μολύνεται αφού υπάρχει ειδικό στρώμα. Τα υγρά μαζεύονται σε ειδικούς σωλήνες, επεξεργάζονται και στο τέλος βγαίνει καθαρό νερό, το οποίο δεν μολύνει το περιβάλλον, ενώ και τα επικίνδυνα αέρια συγκεντρώνονται και καίγονται.

Όλοι μας μάθαμε πολλά και εντυπωσιαστήκαμε

ΜΑΖΕΥΟΥΜΕ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ

Λίγες μέρες αργότερα συμμετείχαμε  σε αποκομιδή απορριμμάτων από συνεργείο καθαριότητας του Δήμου Κατερίνης.

Η αποκομιδή έγινε σε δρόμο κοντά στο Σχολείο μας και  είδαμε από κοντά τις δυσκολίες που συναντούν οι υπάλληλοι καθαριότητας, αλλά και το πώς μπορούμε όλοι οι πολίτες να βοηθήσουμε το έργο τους και να κρατήσουμε καθαρή την πόλη μας βάζοντας τα σκουπίδια σε κάδους και όχι σε σακκούλες ή χαρτοκιβώτια στην άκρη του δρόμου.

Στην αρχή παρακολουθήσαμε και αργότερα συμμετείχαμε και οι ίδιοι στο μάζεμα σκουπιδιών με το απορριμματοφόρο του Δήμου.

Οι υπάλληλοι του Δήμου Κουτρουλός Βασίλης, Φουρκιώτης Χρήστος και Παπαδημητρίου Βασίλης μας μίλησαν και εξήγησαν πώς μπορούμε κι εμείς να βοηθήσουμε στο μεγάλο θέμα της καθαριότητας.

Αρκετοί από εμάς μπήκαμε στο απορριμματοφόρ, ενώ άλλοι πήραμε και τοποθετήσαμε τους κάδους ή τις σακκούλες στην υποδοχή που υπάρχει στο αυτοκίνητο. Πολλοί συμπολίτες μας χρησιμοποιούν κάδους απορριμμάτων, πολλοί όμως βάζουν τα σκουπίδια σε σακκούλες ή σε χαρτοκιβώτια, δημιουργώντας έτσι πολλά προβλήματα στην αποκομιδή, αλλά περισσότερο στο περιβάλλον και την υγεία μας. 

Ήταν μια διαφορετική αλλά και χρήσιμη εμπειρία για όλους μας.

Ευχαριστούμε πολύ τους υπαλλήλους καθαριότητας του Δήμου.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Για να καταλάβουμε τι γίνονται τα διάφορα υλικά στο έδαφος θάψαμε στην αυλή του σχολείου ψωμί, φρούτα, χαρτί, μέταλλο και πλαστικό.

• Μετά από 40 ημέρες τα βγάλαμε.

• Το σκέτο ψωμί είχε αρχίσει να χαλάει ενώ αυτό που βάλαμε σε αλουμινόχαρτο δεν έπαθε τίποτα.

• Το μήλο κι αυτό είχε αποσυντεθεί.

• Το χαρτί άρχισε να αλλοιώνεται.

• Το κουτάκι αναψυκτικό όπως και ένα πλαστικό κομμάτι δεν έπαθαν τίποτα.

Καταλάβαμε ότι η φύση από μόνη της προσπαθεί να αποσυνθέσει και να απορροφήσει τα υλικά που πετάμε, όταν αυτά όμως είναι πλαστικό ή μέταλλο χρειάζεται πάρα πολύς χρόνος.

(ένα μικρό παράδειγμα του χρόνου που χρειάζονται)

Χαρτόνι     2-4 εβδομάδες 

Μάλλινο ύφασμα 1 χρόνος               

Βαμμένο ξύλο 13 χρόνια

Τενεκεδάκι κονσέρβας 50-100 χρόνια

Αλουμινένιο κουτί 100-200 χρόνια

Πλαστικό μπουκάλι 100-200 χρόνια

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Ανακύκλωση είναι η παραγωγή προϊόντων από την επεξεργασία ήδη χρησιμοποιημένων απορριμμάτων. Μερικές φορές επαναχρησιμοποιούμε τα υλικά για τον ίδιο σκοπό π.χ. παλιά κουτάκια αλουμινίου και γυάλινες φιάλες λιώνονται και ξαναγίνονται κουτιά ή φιάλες αντίστοιχα. Άλλες μετατρέπονται παλιά υλικά σε τελείως διαφορετικά νέα προϊόντα.

Ανακύκλωση μπορούμε να κάνουμε στο χαρτί, το γυαλί, το πλαστικό και τα μέταλλα, τα οφέλη δε που έχουμε από την ανακύκλωση υλικών είναι σημαντικά:

•               Μείωση του όγκου και του βάρους των   απορριμμάτων .

•               Εξοικονόμηση χώρου.

•               Μείωση του κόστους συλλογής, μεταφοράς και διάθεσης των απορριμμάτων.

•               Εξοικονόμηση ενέργειας. 

•               Δημιουργία θέσεων εργασίας σε βιομηχανίες ανακύκλωσης.

•               Ευκαιρία σε όλους τους πολίτες να δράσουν για περιβάλλον.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΜΕΛ ΣΤΗ ΘΕΣ/ΝΙΚΗ

Για να γνωρίσουμε από κοντά τη διαδικασία ανακύκλωσης επισκεφθήκαμε το εργοστάσιο ανακύκλωσης χαρτιού ΜΕΛ στη Γέφυρα Θεσ/νίκης.

Είδαμε από κοντά τη λειτουργία του και μάθαμε για τα οφέλη που προκύπτουν από την ανακύκλωση. Ο υπεύθυνος κ. Κουβαλακίδης Μιχάλης μας ενημέρωσε κατ’ αρχάς για τη διαδικασία ανακύκλωσης και έπειτα μαθητές και δάσκαλοι πήγαμε στους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους του εργοστασίου, όπου είδαμε στην πράξη πώς γίνεται η ανακύκλωση χαρτιού.

Είναι μια σύνθετη δουλειά, τα αποτελέσματά της είναι σημαντικά για όλους μας.

Ο ΡΟΛΟΣ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Πρέπει όλοι οι άνθρωποι να καταλάβουμε πόσο σημαντική είναι η ανακύκλωση των προϊόντων, αν θέλουμε να διατηρήσομε το περιβάλλον καθαρό. Κάθε ένας ατομικά και όλοι μαζί συνολικά πρέπει να συμβάλλομε  ενεργά στη προσπάθεια αυτή.

•       Προτιμάμε προϊόντα που η συσκευασία τους είναι από χαρτί ή γυαλί και τις χρησιμοποιούμε πάλι.

•       Χρησιμοποιούμε τους κάδους ανακύκλωσης χαρτιού που υπάρχουν σε σημεία της πόλης μας.

•       Πηγαίνουμε τα παλιά μεταλλικά αντικείμενα σε χώρους συγκέντρωσης που υπάρχουν στην πόλη μας για ανακύκλωση μετάλλων.

•       Να χρησιμοποιούμε γυάλινα δοχεία για αναψυκτικά, μπύρες κλπ, για να μπορούμε να τα επιστρέφομε.

•       Να μην αγοράζουμε συχνά προϊόντα μιας χρήσης.

•       Να μην πετάμε ποτέ γυάλινα ή μεταλλικά δοχεία στο δρόμο ή στην ύπαιθρο. Είναι πολύ επικίνδυνα για τους ανθρώπους αλλά και για τα ζώα.

•       Να ζητήσουμε από τον Δήμο να τοποθετήσει κάδους στο σχολείο μας ή στη γειτονιά μας κάδους για ανακύκλωση.

Με λίγη καλή θέληση και με ομαδική προσπάθεια  ίσως η ανακύκλωση γίνει πραγματικότητα και στην πόλη μας  και απαραίτητο μέρος της καθημερινής ζωής του κάθε πολίτη.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΧΩΡΟ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΜΕΤΑΛΛΩΝ

Στην πόλη μας υπάρχει χώρος που μαζεύονται τα μεταλλικά αντικείμενα για ανακύκλωση. Επισκεφθήκαμε το χώρο αυτό και είδαμε τη συλλογή και το διαχωρισμό των υλικών αυτών και μάθαμε γαι τα οφέλη της ανακύκλωσης μετάλλων.

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΑΣ

   Προσπαθήσαμε κι εμείς να ανακυκλώσουμε χαρτί για να δούμε από πολύ κοντά, στην πράξη δηλαδή, πώς γίνεται.

   Πήραμε διάφορα χαρτιά και τα κόψαμε σε λεπτές λωρίδες. Τις βουτήξαμε σε βραστό νερό και τις αφήσαμε 1 ημέρα. Μετά με μίξερ  αλέσαμε τον πολτό που έγινε μέχρι να γίνει αραιός «πουρές». Στρώσαμε πετσέτα και πάνω σ’ αυτή βάλαμε μέρος του υλικού και από πάνω βάλαμε μια σίτα και πιέσαμε με τον πλάστη.

Αφήσαμε να στεγνώσει το λεπτό στρώμα χαρτιού και μετά κάναμε τους σελιδοδείχτες μας και δύο κούκλες.

   Επίσης ζωγραφίσαμε γυάλινα ποτήρια και βάζα και τα κάναμε διακοσμητικά αντί να τα πετάξουμε.

   Κάναμε ταΐστρες για τα πουλιά και με παλιές εφημερίδες μια αφίσα για την Πρωτομαγιά. Είδαμε πώς ένα “άχρηστο” πράγμα μπορεί να μεταμορφωθεί σε κάτι χρήσιμο”

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

    Για να μάθουμε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, να δούμε τις συνήθειές τους, αλλά και  τι γνωρίζουν για την ανακύκλωση ετοιμάσαμε και το στείλαμε με τους μαθητές όλης της Ε΄ τάξης στις οικογένειές τους. Όλοι ανταποκρίθηκαν και απάντησαν με προθυμία στις ερωτήσεις μας. Έτσι λοιπόν καταλήξαμε σε μερικά χρήσιμα  συμπεράσματα τα οποία μας βοήθησαν στην εργασία μας. (γραφήματα 1-8)

    • Βλέπουμε λοιπόν ότι οι περισσότεροι προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα που η συσκευασία τους είναι από χαρτί ή γυαλί και μόνο μερικές φορές χρησιμομοιούν ξανά τη συσκευασία.

    • Οι πιο πολλοί γνωρίζουν ότι το πλαστικό επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον.

    • Στην ερώτηση για την  ανακύκλωση ενώ είναι ενημερωμένοι οι περισσότεροι σχετικά μ’ αυτήν, μόνο μερικές φορές χρησιμοποιούν τους κάδους ανακύκλωσης που υπάρχουν. Είναι λοιπόν ανάγκη να ενημερωθεί περισσότερο ο κόσμος για τη χρησιμοποίησή τους. 

Στο τέλος προτείναμε τους καταναλωτές να γράψουν τις προτάσεις τους σχετικά με θέματα που έχουν σχέση με την καθαριότητα και την ανακύκλωση. Να τι μας έγραψαν μερικοί:

• Να συνεχίσετε οι εκπαιδευτικοί να ασχολείστε με το θέμα της ανακύκλωσης

• Να βάλει ο Δήμος περισσότερους κάδους ανακύκλωσης σε όλα τα σημεία της πόλης και να ενημερωθούν όλοι οι πολίτες

• Να χρησιμοποιούμε περισσότερο προϊόντα  με συσκευασίες από ανακυκλώσιμα υλικά

• Να διδάσκεται η καθαριότητα και ο σεβασμός στο περιβάλλον στους μαθητές του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού

• Να γίνεται πιο τακτικά η αποκομιδή των απορριμμάτων από τους υπαλλήλους του Δήμου

• Να εφαρμόζονται πιο αυστηρά οι νόμοι στον τομέα της καθαριότητας, ιδιαίτερα σε όσους ρυπαίνουν ανεξέλεγκτα το περιβάλλον

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

1.  Τι είδους προϊόντα προτιμάτε να αγοράζετε;  (μία απάντηση)

συσκευασμένα                       χύμα                                       ανάλογα το προϊόν  

2.  Όταν αγοράζετε συσκευασμένα σας ενδιαφέρει το υλικό συσκευασίας; (μία απάντηση)

          Ναι                                                                           Όχι  

3.  Τι είδους συσκευασία προτιμάτε να έχουν; (1-2 απαντήσεις)

χαρτί                                      πλαστικό                                     γυαλί                                    μέταλλο

4.  Χρησιμοποιείτε ξανά συσκευασίες προϊόντων; (μία απάντηση)

Ναι, πάντα                                                Όχι καθόλου                  Μερικές φορές  

5.  Ποιο υλικό ξέρετε ή πιστεύετε ότι επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον; (μία απάντηση)

χαρτί                                       πλαστικό                                                γυαλί                      μέταλλο 

6.  Έχετε κάδο απορριμμάτων στο σπίτι σας; (μία απάντηση)

Nαι                                                                ΄Oχι   

7.  Είστε ενημερωμένοι σχετικά με την ανακύκλωση;

 (μία απάντηση)

Πολύ                                      Λίγο                               Καθόλου   

8.  Χρησιμοποιείτε τους κάδους για την ανακύκλωση χαρτιού που υπάρχουν σε σημεία της πόλης  (μία απάντηση)

Ναι, πάντα                      Όχι, καθόλου                    Μερικές φορές

 9.  Γράψτε κάποιες προτάσεις που έχετε σχετικά με την καθαριότητα της πόλης μας.

10.  Τι νομίζετε ότι μπορεί να γίνει σχετικά με την ανακύκλωση και πώς μπορούμε να συμμετέχουμε κι εμείς;

ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο Δήμος Κατερίνης διοργάνωσε την Εβδομάδα Περιβάλλοντος από 1 μέχρι 6 Ιουνίου. Η εβδομάδα αυτή περιλάμβανε δεντροφύτευση, ομιλίες, ημερίδα ευαισθητοποίησης πολιτών και συμβολική καθαριότητα από μαθητές σχολείων στις γειτονιές τους. Εμείς την Τετάρτη 2 Ιουνίου κάναμε συμβολική καθαριότητα σε δρόμους της περιοχής μας και μοιράσαμε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο στους κατοίκους της περιοχής. Την Παρασκευή 4 Ιουνίου συμμετείχαμε στην εκδήλωση που έγινε στο Δημοτικό πάρκο με το θεατρικό αλλά και φωτογραφίες και άλλο υλικό από τη δράση μας και ζωγραφιές που ετοιμάσαμε.

ΦΥΣΗ ΧΩΡΙΣ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ

Επίσης το τμήμα μας έγινε μέλος Εθελοντικών ομάδων στο πρόγραμμα «Φύση χωρίς σκουπίδια» με συντονιστή του προγράμματος την «Ελληνική εταιρία προστασίας της φύσης»

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΦΥΛΛΑΔΙΟ

v         Η καθαριότητα της πόλης είναι υπόθεση όλων μας και όχι μόνο των υπαλλήλων του Δήμου.

v         Προμηθευόμαστε όλοι κάδους απορριμμάτων και βάζουμε τα σκουπίδια στους κάδους τις μέρες και ώρες που πρέπει και δεν τα αφήνουμε στο δρόμο.

v         Δεν πετάμε μεγάλα ή βαριά αντικείμενα στο δρόμο, αλλά ειδοποιούμε το Δήμο να τα μαζέψει.

v        Κρατάμε τον Πέλεκα καθαρό και δεν πετάμε τίποτα, για να γίνει το ποτάμι της πόλης μας πνεύμονας ζωής και όχι τόπος μόλυνσης.

v         Προτιμάμε προϊόντα που η συσκευασία τους είναι από χαρτί.

v         Χρησιμοποιούμε πάλι συσκευασίες που είναι από χαρτί ή γυαλί και δεν τις πετάμε.

v         Χρησιμοποιούμε τους κάδους ανακύκλωσης χαρτιού που υπάρχουν σε σημεία της πόλης μας.

v      Πηγαίνουμε τα παλιά μεταλλικά αντικείμενα σε χώρους συγκέντρωσης που υπάρχουν στην πόλη μας για ανακύκλωση μετάλλων.

v      Με την ανακύκλωση περιορίζουμε τα σκουπίδια, προστατεύουμε το περιβάλλον, βοηθάμε την οικονομία.

«ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ»

ΚΑΔΟΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

Με το τέλος της εργασίας μας και αφού μάθαμε και είδαμε στην πράξη τα οφέλη που προκύπτουν από την ανακύκλωση, επικοινωνήσαμε με εταιρία συλλογής χαρτιού για ανακύκλωση που λειτουργεί στην πόλη μας και ήρθε στο σχολείο μας ένας κάδος για μάζεμα χαρτιού προς ανακύκλωση. Με την ενέργειά μας αυτή βέβαια θέλουμε να πούμε και στους υπόλοιπους  συμμαθητές μας των άλλων τάξεων ότι πρέπει όλοι μας να ρίχνουμε τα χαρτιά στον κάδο αυτό.

ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

Mε τη λήξη της σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκε διήμερο εκδηλώσεων στο σχολείο μας  την Τετάρτη 9 και την Πέμπτη 10 Μαΐου 2004 παρουσία πολλών γονέων και κατοίκων της περιοχής και επισήμων.

Παρουσιάσαμε το πρόγραμμά μας που περιείχε έκθεση με έργα των μαθητών σχετικά με τα απορρίμματα και την ανακύκλωση, παρουσίαση με ηλεκτρονικό υπολογιστή της εργασίας και στο τέλος θεατρικό έργο για την ανακύκλωση.

Όλοι πιστεύουμε ότι έμειναν ικανοποιημένοι από αυτά που είδαν και άκουσαν.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ-ΛΥΣΕΙΣ

Με την εργασία μας αυτή μάθαμε πολλά σχετικά με τα απορρίμματα, τις μεθόδους διαχείρισής τους, αλλά και το ευαίσθητο θέμα της ανκύκλωσης.Συζητώντας το θέμα με την  ολοκλήρωση της εργασίας μας καταλήξαμε σε μερικά συμπεράσματα και ετοιμάσαμε μερικές προτάσεις.

 

• Το θέμα των απορριμμάτων είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να μας απασχολήσει πολύ σοβαρά όλους μας, μικρούς και μεγάλους.

• Θα πρέπει να αλλάξουμε στάση και συμπεριφορά στο θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων και της ανακύκλωσης

• Οι καλύτερες  λύσεις νομίζουμε ότι είναι δύο:

1. Η μείωση των απορριμμάτων, που μπορεί να επιτευχθεί με δύο τρόπους:

α. Με την αποφυγή παραγωγής τους..

Πρέπει να αλλάξουν οι συνήθειες και οι επιλογές των καταναλωτών, με μάθημα περιβάλλοντος στα σχολεία, αλλά και περισσότερη προβολή και ενημέρωση. Επίσης η αλλαγή του τρόπου συσκευασίας των προϊόντων μπορεί να μειώσει αρκετά τον όγκο των απορριμμάτων

β. Με την επαναχρησιμοποίηση υλικών.

Πολλά υλικά που συνήθως τα πετάμε μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν. Με τον τρόπο αυτό εξοικονομούμε ενέργεια και χρήματα που θα ξοδεύαμε αν τα πετούσαμε ή ανακυκλώναμε. Στο σπίτι μπορούμε να ξαναχρησιμοποιήσουμε κουτιά από κονσέρβες, κουτιά από πλαστικό, το χαρτί περιτυλίγματος, μπουκάλια κ.ά.

Τα οφέλη που έχουμε από την επαναχρησιμοποίηση των υλικών είναι πολλά.

2. Η ανακύκλωσn υλικών.

Θα πρέπει όλοι μας να ενημερωθούμε περισσότερο για το θέμα της ανακύκλωσης και οι αρμόδιοι φορείς να ευαισθητοποιηθούν άμεσα και πιο ενεργά, τοποθετώντας περισσότερους κάδους ανακύκλωσης και ενισχύοντας πρωτοβουλίες γι’ αυτήν.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Με την υλοποίηση του προγράμματός μας πιστεύουμε ότι επιτεύχθηκαν σε μαγάλο βαθμό οι στόχοι που είχαν καθοριστεί με την έναρξη του προγράμματος.

Οι μαθητές γνώρισαν τι είναι και πως παράγονται τα σκουπίδια και έμαθαν τις συνέπειές τους

        Γνώρισαν τους τρόπους διαχείρισής τους 

Έμαθαν για την ανακύκλωση και  γνώρισαν τρόπους ανακύκλωσης

Ευαισθητοποιήθηκαν  και συνειδητοποίησαν το ρόλο τους

Απέκτησαν περιβαλλοντική συνείδηση

Δούλεψαν ομαδικά και συνεργάστηκαν μεταξύ τους

Ήρθαν σε επαφή με κατοίκους, ειδικούς και υπηρεσίες και επισκέφθηκαν ειδικούς χώρους

Είμαστε σίγουροι ότι οι μαθητές μας πήραν τα ερεθίσματα εκείνα που θα τους επιτρέψουν να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο και να αλλάξουν στάση και συμπεριφορά.

Ευχαριστούμε πολύ όσους μας βοήθησαν στην υλοποίηση του προγράμματός μας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Με τα παιδιά στο φυσικό περιβάλλον – Καλοπίσης (εκδ. Πατάκης)

2. Απορίες για τα απορρίμματα-Προτάσεις ΠΕ στα σχολεία για τα σκουπίδια και την ανακύκλωση– Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης  (εκδ. ΓΓΝΓ)

3. Οικολογία με κόμικς – Μήλιας & Κούβακας (εκδ. Καστανιώτης)

4. Τα παιδιά δημιουργούν με υλικά από το περιβάλλον – Col & Gainer (Εκδ. Πατάκης)

5. Η κυρία ανακύκλωση και οι φίλες της – Καραγιάννη-Τόλκα (εκδ. Λιβάνης)

6. Διαχείριση απορριμμάτων και Ανακύκλωση – ΚΠΕ Σουφλίου

7. Γαιόραμα

8. National Geographic

                                                                           Οι υπεύθυνοι δάσκαλοι