Κεντρική σελίδα Επάνω Ολυμπιακοί αγώνες Διατροφή Νηστεία ορθοδόξων Εκκλησία του χωριού Παλιά σπίτια Αγριόχορτα Φαρμακευτικά φυτά Φυτοφάρμακα Εθελοντισμός Απορρίμματα


 

 

"Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ"

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Δημοτικό Σχολείο Καρίτσας Πιερίας

Υπεύθυνοι δάσκαλοι: Θαμνίδης Ανέστης-Παπαχρήστου Στέριος

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

 

 Το σχολείο μας για μια ακόμη χρονιά παίρνει μέρος σε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με το θέμα  «Η εκκλησία του χωριού μας», συμμετέχοντας μ´ αυτόν τον τρόπο στην κοινωνική, πολιτιστική και θρησκευτική ζωή του τόπου, όπως οφείλει να κάνει το σύγχρονο σχολείο.

Ιδιαίτερα δε στο χωριό της Καρίτσας όπου είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένο το θρησκευτικό συναίσθημα των κατοίκων της, θεωρήσαμε σκόπιμο να ασχοληθούμε με την εκκλησία του χωριού, την ιστορία της,το χώρο του ναού, αλλά και το έργο της γενικότερα.

 Τα κριτήρια επιλογής του προγράμματος αυτού, αλλά και οι σκοποί του,  ήταν ακριβώς αυτή η ανάγκη να έρθουν οι μαθητές σε μια άμεση επαφή με τους χώρους του ναού,να γνωρίσουν καλύτερα το ιστορικό της εκκλησίας , να μάθουν τη δράση της και να τονωθεί το θρησκευτικό τους συναίσθημα.

 

 Για να φτάσουμε στους σκοπούς αυτούς ακολουθήσαμε την εξής μεθοδολογία:

1.      Ενημέρωση των μαθητών

2.      Οργάνωση και σχεδιασμός της όλης εργασίας

3.      Συγκέντρωση πληροφοριών

4.      Άμεση επαφή με την εκκλησία (χώρο, ιερείς,επιτροπή, ψάλτες, πιστούς)

5.      Φωτογράφιση – Βιντεοσκόπηση

6.      Ζωγραφική – Χειροτεχνία – Εντυπώσεις από τους μαθητές

7.      Λειτουργία (άνοιγμα) για τους μαθητές

8.      Συγκέντρωση σε τόμο της εργασίας

9.      Διοργάνωση ειδικής εκδήλωσης

 

 Το όλο θέμα χωρίστηκε σε επί μέρους ενότητες :

1.       Η ιστορία της εκκλησίας

2.       Η ιστορία του πολιούχου αγίου

3.       Χώροι – Αρχιτεκτονική – Διάκοσμος του ναού

4.       Το πανηγύρι της εκκλησίας

5.       Έργο και δράσης της εκκλησία (φιλανθρωπικό έργο, κατήχηση)

 

 Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας και δούλεψαν ομαδικά.

Συγκέντρωσαν στοιχεία από κατοίκους του χωριού, τους γεροντότερους, οι οποίοι γνώριζαν την ιστορία της εκκλησίας και οι οποίοι βοήθησαν σημαντικά.

Υπήρξε στενή συνεργασία με τους Ιερείς του ναού, τους πατέρα Πιτσιάβα Κων/νο και πατέρα Κων/νίδη Γεώργιο, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά.

Δάσκαλοι και μαθητές επισκεφθήκαμε αρκετές φορές τον ναό όπου και ενημερωθήκαμε από τους ιερείς, συγκεντρώσαμε στοιχεία, παρακολουθήσαμε λειτουργίες

 

 «ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ» ΚΑΡΙΤΣΑΣ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

 

Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, πολιούχου του χωριού μας, βρίσκεται στο κέντρο της Καρίτσας.

Η ιστορία της εκκλησίας είναι πολύ παλιά. Σύμφωνα λοιπόν με μαρτυρίες των γερόντων οι πρώτοι κάτοικοι του χωριού που κατέβαιναν το χειμώνα με τα κοπάδια τους από τη Φτέρη να ξεχειμωνιάσουν, είχαν κοντά τους την εικόνα του Αγίου Δημητρίου να τους συντροφεύει και να τους προστατεύει. Έκαναν ένα μικρό εικονοστάσι και τοποθέτησαν την εικόνα του Αγίου.

Με το πέρασμα των χρόνων, όταν πλέον όλο και περισσότεροι κάτοικοι άρχισαν να κατεβαίνουν στην Καρίτσα, ένιωσαν την ανάγκη να χτίσουν μια εκκλησία προς τιμή του Αγίου Δημητρίου. Έτσι, το 1872 οι πρόγονοί μας έβαλαν τα θεμέλια ενός μεγάλου ναού στο ίδιο μέρος όπου ήταν το εικονοστάσι. Αυτός ο ναός ήταν για πολλά χρόνια το στήριγμα των Καριτσιωτών, οι οποίοι από παλιά είχαν μέσα τους έντονο το θρησκευτικό συναίσθημα. Αυτή η εκκλησία τους συντρόφευε στις χαρές και τις λύπες τους.

Οι ανάγκες όμως του χωριού που ολοένα μεγάλωνε έκανε τους κατοίκους του να πάρουν την απόφαση για χτίσιμο μιας μεγαλύτερης εκκλησιάς στον ίδιο χώρο. Το 1976 μπήκαν τα θεμέλια και σε λίγο σχετικά χρόνο, το 1980, εγκαινιάστηκε ο σημερινός ναός, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος και από τους πιο λαμπρούς σ' όλο το νομό.

 Είναι σε βυζαντινό ρυθμό, ενώ υπάρχουν πολλές εικόνες,  αφιερώματα και τάματα. Οι κάτοικοι συμμετέχουν έντονα στην εκκλησιαστική και κοινωνική δράση της εκκλησίας.

Ο ναός πανηγυρίζει στις 26 Οκτωβρίου.

Ιερείς του ναού σήμερα είναι οι πατέρες Πιτσιάβας Κων/νος και Κων/νίδης Γεώργιος.

Από την ίδρυση του πρώτου ναού, ιερείς διετέλεσαν οι πατέρες : Ιωάννης ……………., Αστέριος Δήμου, Χρήστος Παπαΐωάννου και Ευάγγελος Αγγέλης, ο οποίος βρίσκεται στη σύνταξη, χρίστηκε δε Ιερομόναχος στην Μονή του Οσίου Εφραίμ στην Κονταριώτισσα Πιερίας και τον ευχαριστούμε για τις πληροφορίες που μας έδωσε.

Τωρινός ψάλτης του ναού είναι ο κ. Αστέριος Ευαγγέλου, ενώ κατά καιρούς διετέλεσαν ψάλτες οι Θεόδωρος Ζαρκανέλας, Δημήτριος Ζαρκανέλας, Γεώργιος Ευαγγέλου και Δημήτριος Ρέντζιος.

Για τις διάφορες ανάγκες της εκκλησίας φροντίζει τετραμελής εκκλησιαστική επιτροπή, την οποία απαρτίζουν οι Θεόδωρος Δαλαμήτρας, Απόστολος Λαγός, Αστέριος Κούρτης και Αστέριος Κυρτέγος. Το τηλέφωνο του ναού είναι  0351 53378.

 

ΠΡΩΤΟΣ ΝΑΟΣ

Ο πρώτος ναός του Αγίου Δημητρίου χτίστηκε το 1872.

Η επιλογή της θέσης έγινε γιατί ο χώρος αυτός ήταν στο κέντρο της περιοχής που επέλεξαν για την τοποθεσία του χωριού οι κάτοικοι της Φτέρης, οι οποίοι ήρθαν για να εγκατασταθούν στο μέρος αυτό. Επί πλέον ο χώρος αυτός ήταν ελεύθερος, μεγάλος και κατάλληλος για να κτισθεί ο ναός.

Χτίστηκε με συνδρομές των τότε κατοίκων σε χρήματα, διάφορα υλικά και προσωπική εργασία τους. Άντρες, γυναίκες και παιδιά συνέβαλαν, ο καθένας με το δικό του τρόπο στο τελείωμα της εκκλησίας.

Ο ναός ήταν χτισμένος σε ρυθμό Βασιλικής, μετρίων διαστάσεων.

Είχε ξυλόγλυπτο τέμπλο από το οποίο σώζονται πολλές εικόνες του, τις οποίες μπορεί να δει και να θαυμάσει κανείς στο γραφείο των ιερέων.

Οι εικόνες αυτές χρονολογούνται στα τέλη του 19ου αιώνα.

Μερικές απ' αυτές είναι του Αγίου Δημητρίου, του Αγίου Γεωργίου, της Αγίας Κυριακής, της Αγίας

Παρασκευής, της Αγίας Κόρης, της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Διατηρούνται σε καλή κατάσταση, παρά τα χρόνια που πέρασαν από την εικονογράφησή τους, που ξεπερνούν κατά πολύ τον ένα αιώνα.

Ο ναός δεν ήταν εικονογραφημένος.

Υπήρχαν στασίδια περιμετρικά του ναού, καθώς επίσης και δύο σειρές αριστερά και δεξιά του κεντρικού διαδρόμου.

Οι γυναίκες μπορούσαν να παρακολουθήσουν τη Θεία Λειτουργία και από το  γυναικωνίτη που υπήρχε.

Το καμπαναριό του ναού ήταν αρκετά ψηλό, σε τετράγωνο σχήμα, χτισμένο στο δεξιό – δυτικό τμήμα του.

Για πάνω από έναν αιώνα ο ναός αυτός κάλυπτε τις λατρευτικές ανάγκες των κατοίκων της Καρίτσας και στάθηκε ο χώρος στον οποίο καλλιεργήθηκε και τονώθηκε το θρησκευτικό τους συναίσθημα.

 

ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΝΑΟΣ

Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου βρίσκεται στην πλατεία του χωριού, η οποία έχει διαμορφωθεί πολύ όμορφα εδώ και λίγο χρονικό διάστημα.

Είναι στρωμένη με χρωματιστούς κυβόλιθους, ενώ υπάρχουν υπερυψωμένα παρτέρια με ωραία καλλωπιστικά φυτά.

Νοτιοδυτικά του ναού υπάρχει το μαρμάρινο Ηρώο των Πεσόντων, όπου στις εθνικές γιορτές γίνεται η κατάθεση στεφάνων και η απόδοση φόρου τιμής στους πεσόντες.

Αριστερά και δεξιά του ναού υπάρχουν δυο αρκετά ψηλά καμπαναριά, από τα οποία χρησιμοποιείται το δεξιό, για να καλεί, με την εύηχη και γλυκόφωνη καμπάνα, τους πιστούς στη Θεία Λειτουργία και στις Ακολουθίες.

Δύο επίσης καμπαναριά υπάρχουν και στο πίσω μέρος του ναού.

Όλα τα καμπαναριά είναι κυκλικά στην κατασκευή και καλύπτονται από θόλο, ενώ υπάρχουν και τέσσερα μικρά παράθυρα στο καθένα.

Οι θόλοι των καμπαναριών, αλλά και όλη η στέγη του ναού καλύπτονται από κεραμίδια.

Εξωτερικά, στη μέση των θόλων των καμπαναριών υπάρχουν και μικροί μεταλλικοί σταυροί.

Βλέποντας κανείς τον ναό ,από τον αύλειο χώρο, διαπιστώνει, κάτι που είναι γενικό φαινόμενο στην ορθόδοξη εκκλησία, ότι δηλαδή ο ναός εξωτερικά διατηρεί την απλότητά του και μαρτυρεί την ιεροπρέπεια. Είναι προσεγμένος περισσότερο ο εσωτερικός χώρος, γιατί εξυπηρετεί τη λατρεία του Θεού και βοηθάει στο να ενασχοληθεί ο άνθρωπος με τον ψυχικό του κόσμο.


ΝΑΡΘΗΚΑΣ

Ανεβαίνοντας πέντε σκαλοπάτια στη δυτική πλευρά του ναού φτάνουμε στην κεντρική εξώπορτα, η οποία είναι ξύλινη και μεγάλων διαστάσεων απ' όπου μπαίνουμε στο πρώτο από τα τρία μέρη, στα οποία χωρίζεται ο ναός, στο νάρθηκα. Κατά το Συμεών, Αρχιεπίσκοπο Θεσ/νίκης: «ο νάρθηξ συμβολίζει την γην, ο καθ' αυτό ναός, τον ουρανό».

Ο χώρος αυτός έχει σχήμα ορθογωνίου παραλληλογράμμου και είναι αρκετά ευρύχωρος. Στο αριστερό μέρος διακρίνουμε το παγκάρι απ' όπου οι πιστοί παίρνουν το κερί που θ' ανάψουν στα μανουάλια, τα οποία υπάρχουν μπροστά από τα προσκυνητάρια

 

Τα προσκυνητάρια είναι δυο, ένα αριστερά και ένα δεξιά της πόρτας που οδηγεί στον κυρίως ναό. Στο αριστερό βρίσκεται η εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ενώ στο δεξί, του πολιούχου Αγίου Δημητρίου. Ο νάρθηκας προς το παρόν δεν είναι αγιογραφημένος. Στον ανατολικό τοίχο του νάρθηκα υπάρχει η μαρμάρινη επιγραφή ιστορήσεως του ναού, η οποία μας δίνει τα εξής στοιχεία:

 

ΚΥΡΙΩΣ ΝΑΟΣ

 Περνώντας μια αρκετά μεγάλη πόρτα, ανάμεσα στα δυο προσκυνητάρια, μπαίνουμε στον κυρίως ναό, ο οποίος είναι βυζαντινού ρυθμού, σταυροειδής με τρούλο που στηρίζεται σε 4 κολόνες.

Οι τοιχογραφίες, το ξυλόγλυπτο τέμπλο και κυρίως το λιγοστό φως που εισέρχεται από τα παράθυρα προσδίδουν στο χώρο αυτό ιδιαίτερη κατάνυξη και πολλή χάρη και ομορφιά.

Ο κυρίως ναός αποτελεί το κέντρο και την πηγή της ζωής των πιστών. Εδώ οι προσευχόμενες ψυχές, στις ακολουθίες που τελούνται, ενισχύονται, ηρεμούν και αγιάζονται.

Το δάπεδο του κυρίως ναού, όπως και του νάρθηκα, είναι στρωμένο με μωσαϊκό.

Όταν ο προσκυνητής προχωρήσει στον κυρίως ναό, θα βρεθεί ακριβώς κάτω από το γυναικωνίτη, στον οποίο οδηγεί μια σκάλα που βρίσκεται στο αριστερό πίσω μέρος. Ακριβώς αντίθετα βρίσκεται ο ωραιότατος ξυλόγλυπτος Επιτάφιος, ο οποίος τη Μεγάλη Παρασκευή τοποθετείται στο κέντρο του ναού.

 Ο ναός είναι τρίκλιτος. Τα κλίτη σχηματίζονται με οχτώ κολόνες, από τις οποίες οι τέσσερις χρησιμεύουν για να στηρίζουν τον τρούλο.

Δεξιά υπάρχουν προσκυνητάρια με εικόνες του Ιησού, του Αγίου Διονυσίου του Εν Ολύμπω, του Αγίου Νεκταρίου, και αριστερά υπάρχει η εικόνα του πολιούχου Αγίου Δημητρίου και της Παναγίας.

Περιμετρικά του ναού υπάρχουν ξυλόγλυπτα στασίδια για να κάθονται οι πιστοί, ενώ όλος ο υπόλοιπος σχεδόν ναός, εκτός από τους διαδρόμους, καλύπτεται με ξυλόγλυπτα καθίσματα.

Στο αριστερό μέρος και στο κέντρο περίπου της απόστασης από την είσοδο μέχρι το Άγιο Βήμα υπάρχει ο άμβωνας, ξυλόγλυπτος και αυτός, σχετικά χαμηλός, όπου ο διάκονος, όταν υπάρχει, διαβάζει το ιερό Ευαγγέλιο. Στις πλευρές του άμβωνα υπάρχουν οι εικόνες του Χριστού, του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου και των τεσσάρων Ευαγγελιστών.

Ακριβώς απέναντι, στο δεξιό μέρος, υπάρχει το δεσποτικό, ξυλόγλυπτο, πλούσιο σε σχήματα και φυτικό διάκοσμο. Ξεχωρίζουν κάποια πουλιά, ενώ τη βάση του αποτελούν τα σώματα δυο λιονταριών. Σ' αυτό κάθεται ο Μητροπολίτης κάποιες στιγμές της Θείας Λειτουργίας, όταν παρίσταται.

Αριστερά και δεξιά κοντά στο Άγιο Βήμα υπάρχουν τα ψαλτήρια, απ' όπου οι ψάλτες υμνούν και δοξάζουν το Θεό στις διάφορες Ακολουθίες και στη Θεία Λειτουργία.

Μπροστά από την Ωραία Πύλη υπάρχει ένας υπερυψωμένος χώρος μαρμαροστρωμένος, ο σολέας, που χρησιμεύει για να τελούνται πάνω εκεί διάφορα μυστήρια και η Θεία Κοινωνία.

 

ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ

 Η αγιογραφία στην Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ιδιαίτερη σημασία. Καλύπτει πολλούς ή και όλους τους χώρους των τοίχων και άλλων επιφανειών. Δημιουργεί κατανυκτική ατμόσφαιρα, κατάλληλη για προσευχή και για τη λατρεία του Θεού.

Η εικονογραφία παίρνει τα θέματά της από την Αγία Γραφή και μας παρουσιάζει σκηνές από τη ζωή του Κυρίου, της Παναγίας και των Αγίων.

Ο ναός του Αγίου Δημητρίου είναι εξ ολοκλήρου εικονογραφημένος.

Στον κυρίως ναό και στο ύψος των δεσποτικών εικόνων του τέμπλου, στο δεξιό κλίτος, είναι σειρά ολόσωμων Αγίων. Βασικά βλέπουμε Αγίους που ήταν στρατιωτικοί, όπως τον Άγιο Γεώργιο, Αρτέμιο, Φανούριο, Μηνά, τους Αγίους Θεοδώρους κ.ά.

Στο ίδιο ύψος, αλλά στο αριστερό κλίτος, είναι γυναίκες αγίες, όπως η Αγία Αικατερίνη, Παρασκευή, Κυριακή, ο Άγιος Κων/νος και η Αγία Ελένη, οι Άγιοι Ραφαήλ – Νικόλαος – Ειρήνη κ.ά.

Ψηλότερα υπάρχει δεύτερη σειρά εικόνων. Ξεχωρίζουν πάνω από το Ιερό, στο δεξιό κλίτος, οι εικόνες του Αγίου Δημητρίου κρινόμενου, ο χαιρετισμός του Αγίου από τον Άγγελο, ενώ στο αριστερό κλίτος στο ίδιο ύψος ο λογχισμός και η Κοίμηση του Αγίου Δημητρίου. Βλέπει κανείς ακόμη σκηνές από τη ζωή του Χριστού, όπως τη Γέννηση, τη Βάπτιση, την Προδοσία του Ιούδα, την Ανάσταση κ.ά.

Στο ύψος αυτό και στο δεξιό κλίτος ιδιαίτερη θέση κατέχει η τοιχογραφία της Κοίμησης του Αγίου Διονυσίου του Εν Ολύμπω.

Ο Άγιος εικονίζεται ξαπλωμένος σ' ένα απλό νεκροκρέβατο. Στα χέρια του κρατά το Ιερό Ευαγγέλιο. Τον περιστοιχίζουν γνωστοί και φίλοι, λαϊκοί, κληρικοί και μοναχοί. Ένας μοναχός χτυπά το τάλαντο, καλώντας τους πιστούς να παρευρεθούν στην Κοίμηση του Αγίου. Στο κεφάλι του διακρίνεται ένας ιερέας, ο οποίος θυμιατίζει. Δεξιά βλέπουμε το μοναστήρι του Αγίου, ενώ στο αριστερό μέρος της τοιχογραφίας υπάρχει η σπηλιά, όπου έζησε ο Άγιος και ένα εκκλησάκι. Στο βάθος εικονίζεται ο Όλυμπος, ενώ στο πάνω μέρος Άγγελος Κυρίου κρατά την ψυχή του Αγίου ως βρέφος σπαργανωμένο για να την οδηγήσει στο Θεό.

Στην οροφή του αριστερού και δεξιού κλίτους ιστορούνται θέματα από τους εικοσιτέσσερις οίκους των Χαιρετισμών της Παναγίας, ενώ στο μεσαίο κλίτος η Υπαπαντή, η Ανάληψη, η Πεντηκοστή, Θαύματα του Ιησού κ.ά.

 
Ο ΤΡΟΥΛΟΣ

Όταν βρεθεί κανείς κάτω από τον κεντρικό πολυέλαιο και στρέψει το βλέμμα του προς τα πάνω, θα δει την πολύ εκφραστική εικόνα του Παντοκράτορα στην κόλπωση του τρούλου. Ο Κύριος σε μορφή προτομής, στέκει στο ψηλότερο σημείο του ναού, που συμβολίζει τον ουρανό.

Ο Κύριος είναι μεγαλόπρεπος και σοβαρός: αυστηρός αλλά και ελεήμονας. Στο αριστερό χέρι κρατά το ιερό Ευαγγέλιο, το νόμο του Θεού, που πρέπει να τηρούν οι άνθρωποι. Με το δεξί Του χέρι ευλογεί όσους Τον πιστεύουν και Τον ομολογούν με τα λόγια και τα έργα τους.

Το βλέμμα του Παντοκράτορα είναι πράο. Βλέπει σε κάθε κατεύθυνση και παρακολουθεί τους ανθρώπους όλους μαζί και τον καθένα χωριστά.

Το κεφάλι Του περιβάλλεται με φωτοστέφανο, μέσα στο οποίο σχηματίζονται τα τέσσερα άκρα του Σταυρού. Ο Παντοκράτορας από το ύψος του ουρανού επιβλέπει, αλλά και διακυβερνά τη γη. Οι ευλαβείς Χριστιανοί, όταν βρίσκονται κάτω από την απεικόνισή Του, νιώθουν ότι βρίσκονται κάτω από την άγρυπνη πρόνοια του Θεού. Εξάλλου ο Παντοκράτορας εκφράζει την ύπαρξη και των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας.

Κάτω από τον Παντοκράτορα είναι αγιογραφημένες μορφές προφητών και χαμηλότερα στις τέσσερις κολόνες οι Ευαγγελιστές.

 

 Στο δυτικό τοίχο και πάνω στο γυναικωνίτη ιστoρείται η  "Κοίμηση της Θεοτόκου"

Δεσπόζουσα θέση κατέχει η Παναγία ξαπλωμένη στο καλοστρωμένο και περιποιημένο νεκροκρέβατο. Δείχνει να κοιμάται. Στο κέντρο και πίσω από το νεκροκρέβατο στέκει ο Χριστός περιβαλλόμενος από τέσσερις αγγέλους. Δέχεται την παναγία ψυχή της Μητέρας του, την οποία κρατά στα χέρια Του σε μορφή σπαργανωμένου βρέφους. Γύρω από το νεκροκρέβατο στέκουν οι έντεκα Απόστολοι του Χριστού, απουσιάζει ο Θωμάς, και οι τρεις Ιεράρχες Ιάκωβος ο αδελφόθεος, Διονύσιος ο Αραιοπαγίτης, Ιερόθεος επίσκοπος Αθηνών, που είχαν παρευρεθεί στην κηδεία της Θεοτόκου και μερικές γυναίκες που συμβολίζουν τις Μυροφόρες, αλλά και τη συμμετοχή των μελών της Εκκλησίας στην κηδεία της. Από τους Αποστόλους διακρίνονται οι δυο πρωτοκορυφαίοι Πέτρος, κοντά στο κεφάλι της που θυμιατίζει τη νεκρή και ο Παύλος, κοντά στα πόδια της, σε στάση προσευχής. Πάνω από τη μορφή του Χριστού εικονίζεται ένα εξαπτέρυγο. Συμβολίζει τη συμμετοχή του αγγελικού κόσμου στο μεγάλο γεγονός. Η εικόνα τέλος, κλείνει με την παράσταση δυο κτιρίων που συμβολίζουν την πόλη της Γεθσημανή, στην οποία έγινε το μεγάλο γεγονός, αλλά και τον κόσμο ολόκληρο.

 

ΤΟ ΤΕΜΠΛΟ

Το τέμπλο του ναού είναι ξυλόγλυπτο, στολισμένο από μεγαλύτερες και μικρότερες εικόνες, κίονες και μικρούς στύλους. Διακρίνεται για τον πλούσιο σκαλιστό διάκοσμό του, όπως ο δικέφαλος αετός, ελάφια, πουλιά, ελέφαντες, φυτικό διάκοσμο κ.α. Στην ομορφιά του τέμπλου συμβάλουν τα ωραία μικρά βημόθυρα – δυο φύλλα της Ωραίας Πύλης – και το χρυσοκέντητο βελούδινο Καταπέτασμα.

Δεξιά της Ωραίας Πύλης υπάρχει η εικόνα του Χριστού και στη συνέχεια του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, ενώ αριστερά της Θεοτόκου και του πολιούχου Αγίου Δημητρίου. Υπάρχουν άλλες δεκατέσσερις εικόνες Αγίων προσφιλών στην ενορία μας, όπως ο Άγιος Διονύσιος ο Εν Ολύμπω, ο Άγιος Βαρνάβας, η Αγία Αικατερίνη, η Αγία Κυριακή κ.ά.

Στην αριστερή Πύλη του τέμπλου εικονίζεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ, ενώ στη δεξιά ο Αρχάγγελος Γαβριήλ. Και οι δυο κρατούν δόρυ και ασπίδα και στέκουν φρουροί φυλάγοντας τις εισόδους προς το Ιερό Βήμα.

Πάνω από την Ωραία Πύλη, μέσα σε μια κόγχη του τέμπλου, βλέπει κανείς το Μυστικό Δείπνο, ενώ στο ψηλότερο σημείο του τέμπλου υπάρχει σειρά εικόνων από το δωδεκάορτο. Επίσης πάνω από τις τρεις Πύλες υπάρχουν τρεις ξυλόγλυπτοι Σταυροί.

 

ΑΓΙΟ ΒΗΜΑ

Μέσα στο Άγιο Βήμα δεσπόζουσα θέση κατέχει η Αγία Τράπεζα.

Στο Ιερό Βήμα δεσπόζει η εικόνα της Πλατυτέρας των ουρανών. Καλύπτει, όπως συνηθίζεται, το ημιθόλιο της κόγχης, δηλαδή το επάνω τμήμα της. Εικονίζεται καθιστή σε θρόνο και κρατά στα χέρια της το μικρό Χριστό, ο οποίος ευλογεί τον κόσμο. Αριστερά της Παναγίας εικονίζεται ο Αρχάγγελος Μιχαήλ και δεξιά ο Αρχάγγελος Γαβριήλ που προσκυνούν το Χριστό και είναι έτοιμοι να τον υπηρετήσουν.

Πάνω από την Πλατυτέρα εικονίζεται ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, ενώ κάτω βλέπουμε οκτώ ολόσωμες μορφές Πατέρων της Εκκλησίας, που ασχολήθηκαν με τη Θεία Λειτουργία και τη διδασκαλία των δογματικών αληθειών. Είναι οι Άγιοι: Σπυρίδων, Νικόλαος, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Βασίλειος ο Μέγας, Αθανάσιος, Γρηγόριος ο Παλαμάς και Μάρκος ο Εφέσου.

Aριστερά στην κόγχη της Πρόθεσης ιστορούνται, μέσα στο ημιθόλιο, η Άκρα Ταπείνωσις του Ιησού, και οι διάκονοι  Άγιος Βενιαμίν και  Άγιος Λαυρέντιος, ενώ δεξιά στην κόγχη του Διακονικό εικονίζεται η Αποκαθήλωση του Χριστού και στο πάνω μέρος της κόγχης ο Χριστός ως ο Παλαιός των Ημερών. Πάνω από το Διακονικό ιστορούνται οι Τρείς Παίδες εν Καμίνω, ενώ πάνω από την Πρόθεση η Αγία Τριάδα - η Φιλοξενία του Αβραάμ -

 

Η αρμονία, η αναλογία και η ομοιογένεια των τοιχογραφιών μαρτυρούν, ότι ο αγιογράφος κ. Γρηγοριάδης  Αναστάσιος εργάστηκε με επιμέλεια, με δέος και με φόβο Θεού.

           

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Η δράση της εκκλησίας δεν περιορίζεται μόνο στην τέλεση της Θείας Λειτουργίας, των Ακολουθιών και των Ιερών Μυστηρίων, αλλά επεκτείνεται και σε διάφορα έργα, όπως η φιλανθρωπία και η ιερή κατήχηση.

ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑ

Η εκκλησία του χωριού μας προσπαθεί να βοηθήσει, οικονομικά κυρίως, όσους συνανθρώπους μας έχουν ανάγκη. Αυτό γίνεται με την ύπαρξη του φιλόπτωχου ταμείου, στο οποίο συμβάλλουν οι πιστοί με τις πολύτιμες προσφορές και δωρεές τους.

Αυτή η βοήθεια αφορά κυρίως κατοίκους του χωριού, αλλά επεκτείνεται και σε ολόκληρη την περιφέρεια του νομού μας.

Έχει δε αποδειχθεί πολύτιμη προς αυτούς τους συνανθρώπους μας, οι οποίοι για διάφορους λόγους βρέθηκαν σε δύσκολη οικονομικά θέση.

Μ' αυτόν τον τρόπο η εκκλησία δείχνει το κοινωνικό της πρόσωπο σ' όλους αυτούς που έχουν ανάγκη βοήθειας και υποστήριξης οποιασδήποτε μορφής.

Επίσης η εκκλησία μας στηρίζει ηθικά και ψυχολογικά τους κατοίκους του χωριού με τις πατρικές συμβουλές και τις παραινέσεις των ιερέων. Η εκκλησία μας δε έχει το πλεονέκτημα να διαθέτει ιερέα εξομολόγο, ο οποίος βοηθά τους πιστούς που νιώθουν την ανάγκη να μετανοήσουν και να απαλλαγούν από το βαρύ φορτίο των αμαρτιών τους και να έρθουν έτσι πιο κοντά στο Θεό.

 

ΚΑΤΗΧΗΣΗ

Ένα άλλο σπουδαίο έργο της εκκλησίας του χωριού μας μας είναι η Κατήχηση.

Κάθε Τετάρτη, από τον Οκτώβριο μέχρι το Πάσχα, μετά την Ακολουθία του Εσπερινού, γίνεται Παράκληση στην οποία ψάλλουν γυναίκες του χωριού και ακολουθεί η Κατήχηση.

Ο ιερέας κατηχητής με απλά λόγια μαθαίνει στους πιστούς τις δογματικές αλήθειες της Πίστεώς μας, κομμάτια από το Ιερό Ευαγγέλιο, τον νόημα των διαφόρων εορτών, παραδείγματα από τη ζωή διαφόρων Αγίων και Πατέρων της εκκλησίας μας κ.α.

Με την Κατήχηση η εκκλησία βοηθά τους πιστούς να γνωρίσουν και να κατανοήσουν το Λόγο του Θεού, συμβάλλει όμως και στην ηθική τους «τελείωση» και τους βοηθάει να αντιμετωπίσουν με πνεύμα Θεού τα ατομικά, οικογενειακά και κοινωνικά τους προβλήματα.

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

 Με την ολοκλήρωση της εργασίας πιστεύουμε ότι οι στόχοι οι οποίοι τέθηκαν εκπληρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό.

Μέσα από την αναζήτηση και τη συλλογή στοιχείων και πληροφοριών οι μαθητές γνώρισαν διαχρονικά την ιστορία της εκκλησίας του χωριού τους, από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα.

Γνώρισαν καλύτερα το ναό και έλυσαν διάφορες απορίες που είχαν για τους χώρους και κάποια αντικείμενά του σε σχέση με τη Θεία Λατρεία.

Τα παιδιά ήρθαν σε στενότερη επαφή με τα πρόσωπα τα οποία έχουν σχέση με την εκκλησία ( ιερείς, ψάλτες, επιτροπή, νεωκόρο), συζήτησαν μαζί τους και τους γνώρισαν καλύτερα.

Έμαθαν για τη γενικότερη προσφορά της εκκλησίας στο κοινωνικό σύνολο μέσα από το πλούσιο φιλανθρωπικό της έργο.

Είναι σίγουρο ότι η εργασία αυτή έβαλε ένα λιθαράκι στην προσπάθεια του σχολείου να φέρει τους μαθητές μέσα στην εκκλησία, το σπίτι του Θεού, για να τους οδηγεί σαν φάρος κοντά του, και να στέκεται λιμάνι και καταφύγιο στις τυχόν τρικυμίες της κατοπινής τους ζωής.

 

Οι υπεύθυνοι δάσκαλοι